Vilket barn är inte kräsen med mat? Eller ni kanske sitter med barn som äter allt? vad vet jag. Men jag hör ju från vänner och bekanta hur alla kämpar med att få i dem måltider som känns någorlunda nyttiga. Jag har några tips som funkar för oss! - Lägg upp maten på serveringsfat och låt de fylla tallriken själva. Lärt mig det från förskolan som jobbar med pedagiska måltider. Barnen äter alltid mer där, dels på grund av kompisarna såklart men också på grund av detta smarta. När jag började låta barnen ta själva började de äta mer.- Dela upp maten. När jag lagar gryta tar jag delarna och lägger upp dem separat. Kräver lite extra vid matlagningen men är så värt. Ofta vill de äta de flesta delar av grytan men skulle hellre svälta än att äta allt blandat. Däremot kan de ibland vilja smaka grytan när de ätit beståndsdelarna vilket leder till nästa punkt.- Servera samma sak flera gånger. De vänjer sig! Och tillslut kan något de ratat bli deras favorit. - Tänk på att barn är skeptiska av naturen. De ska va kräsna, förr överlevde man genom att inte stoppa i sig vad som helst. Om du själv smakar och visar ditt barn är sannolikheten större att barnet vågar prova själv. Då har du nämligen visat att maten är ok.- Det är inte för evigt. Stå ut! De överlever! Snart är de i tonåren och äter det ena konstiga tiktokreceptet efter det andra. Sen finns det såklart undantag men det gör det med allt. Här är några av barnens favoriter:Röd currygryta - byter ut fisksås till vegansk fisksås samt kycklingen till tofu eller halloumi. Det är ett trix när man letar recept - byt ut kött till vegoalternativ, lätt som en plätt!Rostad tomatsoppa - addera mozarella och/eller pasta så finns det fler alternativ för den kräsne.Tacos - klassiker eftersom allt är naturligt uppdelat.Pizza på vetekaka - dela upp i slizebitar så blir det roligare att äta.Sist men inte minst vill jag tipsa om sojabönor - barnen äter de som tillbehör till allt och gärna frysta. Sojabönor innehåller mycket protein! Nä just ja, det var inte sist. Sist är den här påminnelsen:Lär inte barnen att mat är antingen nyttig eller inte nyttig. Lär barnen att mat är till exempel minnen, kultur, firande, bränsle, kreativitet, njutning, näringsrikt, ett äventyr och själavård.